Ibu dan anak


P/s : Wajah kesayangan hamba….


Salam sejahtera…
Entry yang pertama untuk Dunia itu Bulat adalah berkenaan dengan ibu dan anak. Seorang ibu pernah menjadi anak, dan seorang anak mungkin akan menjadi ibu. Sebenarnya, saya agak bertuah kerana keadaan saya sekarang membolehkan saya melihat dunia dengan sudut yang berbeza. Jika orang lain melihat pokok hanya sekadar pokok, saya pula melihat pokok itu sebagai sesuatu yang sangat menarik. Kadang kadang saya melihat pokok seolah olah ingin mencapai awan, tapi apakan daya, tangan tidak sampai. Heh heh..ok, berbalik pada ibu dan anak. Seorang ibu akan mengandungkan anaknya dalam masa 40minggu. Tidak kira bagaimana status ibu tersebut, jika dia melahirkan, dia tetap dipanggil ibu, syurga tetap di bawah tapak kakinya atas pengorbanannya membawa dan melahirkan kita. Semua orang sayang pada ibu. Siapa tak sayang? Angkat tangan. Ada tak? Siapa yang rasa ibunya sangat membingitkan, membebel sepanjang masa, siapa yang rasa ibunya membebankan? Siapa yang rasa, fuh.. alangkah bagus kalau ibu tiada. Jangan bimbang, saya pasti ada yang diluar sana merasakan hal yang serupa. Ibu, dialah orang yang paling gembira bila melahirkan kita, biarpun sebelum kita dia sudah ada anak anak yang lain. Tapi perasaan sayang dan kasih itu, sudah memang tertanam sejak azali. Disaat kita demam, ibulah yang bersengkang mata. Disaat kita bermasalah, dia yang akan meminjamkan telinga untuk mendengar, meminjamkan mulut untuk mencari jalan penyelesaianya. Tiada seorang pun ibu dalam dunia ini inginkan anaknya gagal. Gagal untuk menjadi seorang manusia.

Bila kita melihat anak anak remaja yang berpeleseran, yang hinggap di tepian jalan, bukankah amat menyedihkan. Ditanya mengapa boleh jadi begitu, jawapannya senang “kak, saya tidak mendapat ketenangan dirumah, mak ayah tidak pedulikan saya” atau “Kak, saya boring lah duduk kat rumah, mak asyik membebel je, tak bebas lah”. Semuanya serba tak kena. Anak anak… begitulah. Apa yang mereka tahu tentang kehidupan. Bila umur sudah menginjak belasan tahun mula lah berfikir “Ahh.. aku sudah dewasa, ibu dan ayah tidak sepatutnya mengatur hidup aku, biar aku dengan cara aku yang tersendiri, mak ayah sudah lapuk”. Padahal, dalam kacamata ibu kita, kita masih lagi anak kecil yang dia bedung, yang dia belai setiap hari.

Saya selalu menyaksikan, seorang ibu tua yang terlantar kesakitan di katil hospital, memandang sayu pada perawat yang bertugas, melihat sepi pada rakan pesakit yang lain, pesakit yang mana ditemani, yang dijaga, sedangkan dirinya keseorangan. Kadang kadang, bila ingin ke tandas, pada siapa dia mahu meminta pertolongan, melihat sang perawat sibuk dengan tugas masing masing, lantas, dengan rasa yang penuh segan, dia memohon untuk menghantarnya ke tandas. Sambil itu, dia berkata, dia meminta anaknya tinggal untuk menemaninya pada waktu malam, tapi anaknya tidak dapat menemaninya, lalu dia meminta maaf kerana menyusahkan anggota perawat. Alangkah sedihnya bila melihat keadaan yang sebegitu. Bukankah sang ibu yang menjaga kita siang malam sejak kita dilahirkan? Kenapa hanya menemaninya semalaman tidak mampu kita lakukan? Tugaskah yang menghambat kita? Sejauh mana tugas itu memberi kebahagiaan kepada kita? Pernahkah kita ingat, yang kita selalu merengek inginkan sesuatu, sehingga ada yang menangis berguling guling depan kedai runcit? (Sejujurnya saya tidak ingat, tapi saya ingat saya inginkan buku doraemon pada usia saya 5 tahun).

Ramai lagi yang saya lihat anak anak membiarkan ibunya terlantar terbiar. Bahkan, ada yang sanggup tidak mengaku bahawa itu adalah ibunya. Begitu kejam dan kerasnya hati kamu wahai insan yang pernah bergelar anak. Jika kita masih punya ibu, ketahuilah belum terlambat untuk menyayanginya, biar apa pun yang pernah dia lakukan telah menyakitkan hati kita, jangan lupa redhanya adalah salah satu kunci untuk kita mendapat kebahagiaan di dunia dan akhirat. Belum ada satu agama pun yang membenarkan kita mengabaikan ibu kita, kecuali pada zaman Arab jahiliyah yang mana martabat wanita begitu rendah. Saya percaya, kita bukan lagi hidup di zaman itu. Sekian, salam sayang.





4 Responses to "Ibu dan anak"
dong dong said...

2015629dongdong
louis vuitton handbags
abercrombie store
louis vuitton handbags
coach outlet
ray ban outlet
nike air max
louis vuitton handbags
coach factorty outlet
kate spade outlet
true religion sale
louis vuitton handbags
louis vuitton outlet
michael kors outlet online
mulberry uk
jordan 9
michael kors outlet online
adidas outlet store
juicy couture
true religion outlet
tods shoes
sac longchamp
marc jacobs
ralph lauren outlet
michael kors outlet
michael kors handbags
michael kors bag
ray ban outlet
jordan 4
true religion
abercrombie and fitch
louis vuitton handbags
cheap jordans
michael kors outlet online
christian louboutin
football shoes
coach outlet store online
timberland boots


June 29, 2015 at 4:40 PM
roba. gad3 said...


http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-16.html
http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-14_15.html
http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-14.html
http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-13.html
http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-12.html
http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-11.html
http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-10.html
http://www.prokr.net/2016/09/thermal-insulation-companies-9.html


December 12, 2016 at 11:32 PM
شركة قمة الدقة said...

شركة الصفرات للتنظيف بالرياض
شركة تنظيف منازل براس تنورة
شركة تسليك مجارى براس تنورة


July 5, 2017 at 6:00 PM
rehabgad1 said...

Good write-up. I definitely love this site. Keep it up

http://prokr123.ucoz.net/blog/
http://prokr122.jigsy.com/
https://rehabgad.bandzoogle.com/home
http://ksa0055.com


April 4, 2018 at 1:37 AM
Comment with our Yahoo! Smiley :
  • :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

    Post a Comment

     

    Sharing Is Caring

    Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors