Suami Orang

confiusla

Suami orang. 

Entah dari mana aku punya kekuatan untuk menulis segala yang agak merapu. Ada kisahnya kenapa tiba tiba keluar entry yang sebegini rupa. Pertama sekali, aku ingin bertanya, apa yang tidak kita kongsikan bersama orang lain? Mungkin baju, tuala, teddy bear atau barangan yang kita labelkan sebagai peribadi. Berapa banyak benda yang kita tidak kongsikan daripada benda yang kita kongsi? Kita berkongsi mak dan ayah dengan adik beradik kita, kita berkongsi udara, cahaya, air dengan orang luar, kita berkongsi perhentian bas, kita berkongsi lift pejabat. Dalam dalam kebanyakkan keadaan, kita ditakdirkan berkongsi, jadi persoalannya, kenapakah ramai wanita yang tidak sanggup berkongsi suami dengan wanita lain? Adakah suami itu hak peribadi? Bukankah suami itu juga dikongsi dengan bos suami, atau mak ayah suami. Mereka (para isteri) lebih rela menyerang (?) atau memberi amaran kepada wanita lain agar tidak menganggu suami mereka, tanpa mereka sedar, sang suami yang menagih kasih. Tapi bak kata pepatah orang dulu dulu, kalau tiada angin, manakan pokok nak bergoyang. Ya tak? Heh heh… Kenapa dibiarkan suami dikalungi noda? Dek kerana hendak menjaga hati isteri, sang suami sanggup bertemu dengan kekasih hati secara curi curi. Dosa maksiat satu, tambah lagi satu dosa kerana menipu. Sanggupkah kita menjawap jika ditanya Mungkar dan Nangkir tentang kewajipan kita?

Orang kata, menyebut tentang sesuatu perkara memang senang. Kalau kena batang hidung sendiri, tanggunglah. Bagaimana kalau aku dalam keadaan yang sebegitu? ~~~~~ (terdiam agak lama) Aku cemburu. Aku akui aku cemburu dan sakit hati, tapi sejauh mana cemburu dan sakit hati itu membawa dan memandu kehidupan aku. Aku akan tanya, benarkah suami ku menyintai aku, menyintai perempuan itu, atas dasar apa suami aku jatuh cinta, adakah aku tidak cukup baik, tidak cukup sempurna untuknya sehingga ruang hati nya masih kosong. Dan jika suami masih mempertahankan dia inginkan perempuan itu, maka pergilah. Aku tidak sanggup untuk menjawab di akhirat nanti. Biarlah aku mengalah di dunia yang fana ini. Biarlah cinta dan kasih sayang ku dikongsi dengan orang lain, asalkan kehidupan aku di akhirat nanti terjamin.

Biasanya, bila bercinta dengan suami orang, kita akan dituduh sebagai perosak rumah tangga orang. Ehem.. aku tidak nafikan memang ada perempuan yang sebegitu. Tapi pernahkah kita teliti dan perhatikan diri sendiri kenapa suami kita beralih arah kepada orang lain. Cukup sempurnakah kita? Atau sekadar merimaskan? Cukup kah kita memahami suami, atau sekadar beban? Layakkah kita menghukum dan menuduh orang lain tanpa kita memandang diri kita sendiri? Layakkah kita menuding jari menyalahkan orang lain sedang terang dan nyata diri kita yang patut diperbetulkan terlebih dahulu?

Cinta datang tanpa mengenal usia, pangkat, darjat atau status. Kadang kadang itu yang kita tidak faham. Ada orang yang bercerai berai kerana gagal memahami cinta. Ego mempertahankan maruah masing masing kononnya. Sudahnya, anak ke mana, isteri ke mana. Wahai lelaki, sebelum memberi harapan, cermin diri sendiri, mampukah berkongsi hati dan perasaan? Mampukah berlaku adil dari segi zahir dan batin? Mampukah belikan setiap isteri yang ada tu kereta seorang satu? Rumah seorang satu? Mampukah menangani sikap sikap isteri? Perempuan, walaupun berbeza, cemburunya tetap sama. Cuma sama ada mereka tunjuk atau tidak.

Jadi sebelum terlambat, fikirkanlah. Kadang kadang perilaku kita tidak dapat ditarik kembali. Perbuatan kita tidak akan dilupakan hanya dengan perkataan maaf.

Salam sayang dari kejauhan.





5 Responses to "Suami Orang"
Mr.J said...

Suami org, ada juga kes seperti ini terjadi pada pengujung www.pengeRindu.com dan meminta nasihat daripada Mr J.. rata2 adalah si isteri ... em...


November 27, 2011 at 8:29 PM
Unknown said...

2015629dongdong
louis vuitton handbags
abercrombie store
louis vuitton handbags
coach outlet
ray ban outlet
nike air max
louis vuitton handbags
coach factorty outlet
kate spade outlet
true religion sale
louis vuitton handbags
louis vuitton outlet
michael kors outlet online
mulberry uk
jordan 9
michael kors outlet online
adidas outlet store
juicy couture
true religion outlet
tods shoes
sac longchamp
marc jacobs
ralph lauren outlet
michael kors outlet
michael kors handbags
michael kors bag
ray ban outlet
jordan 4
true religion
abercrombie and fitch
louis vuitton handbags
cheap jordans
michael kors outlet online
christian louboutin
football shoes
coach outlet store online
timberland boots


June 29, 2015 at 4:40 PM
Unknown said...


I really like it when folks get together and share opinions
http://www.prokr.net/2016/09/spraying-companies-20.html
http://www.prokr.net/2016/09/spraying-companies-19.html
http://www.prokr.net/2016/09/spraying-companies-18.html
http://www.prokr.net/2016/09/spraying-companies-17.html


October 27, 2016 at 4:55 PM
Unknown said...

https://decor-ksa.com
http://mchaabaty.com/luxurious/
http://mchaabaty.com/red-bricks/
http://mchaabaty.com/factory/


February 8, 2017 at 2:13 AM
شركة قمة الدقة said...

شركة تسليك مجارى بالرياض
شركة تنظيف منازل بسيهات



July 5, 2017 at 5:46 PM
Comment with our Yahoo! Smiley :
  • :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

    Post a Comment

     

    Sharing Is Caring

    Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors