Bila Jururawat menjadi pembunuh


Sedih dan sakit hati. Macam macam perasaan lagi yang tidak dapat aku gambarkan. Pertama sekali ingin aku nyatakan aku masih ada perikemanusian. Eish.. rasa menyesal pulak bila aku beria ia ingin membantu. Sehingga sekarang keadaan petang tadi menghantui aku.

Ingatlah wahai jururawat dan bakal jururawat. Pertama, apakah niat anda bila anda berada dalam bidang perawatan? Anda bukan doktor ya. Anda hanya JURURAWAT yang saya amat pasti anda diajar tentang SOPAN, SABAR dan LEMBUT. Kedua, adakah anda bekerja hanya semata mata mengharapkan gaji hujung bulan?! Anda jangan lupa, Kerajaan Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia khususnya membayar gaji anda untuk memberi perkhidmatan yang terbaik. Ni tak, anda sibuk inginkan kenaikan pangkat, kenaikan gaji, kenaikan elaun, tanpa anda sendiri MENAIKKAN MUTU KERJA anda.

Ee..pendek kata.. GERAM yang teramat sangat. Kenapa? Okay.. ceritanya begini... Hari ni aku adalah salah seorang menyaksikan kekejaman (?) seorang jururawat. Ibu yang sedang sarat mengandung, yang menanggung kesakitan yang teramat sangat, ditengking, diperlakukan ibarat patung, peut ditolak dengan kasar. Ish.. aku tak tahan. Sejahat jahat aku, aku masih boleh tersenyum bila pesakit marah aku. Sebab aku tahu keadaan mereka.

Jadi kepada yang baru nak mengisi borang SPA untuk pemohonan jururawat tu, pertimbangkan semula niat anda. Jangan menjadi seorang jururawat yang hanya mengharapkan gaji hujung bulan. Di tangan anda ada nyawa yang perlukan kasih sayang anda, kesabaran anda, keprihatinan anda. Jika anda rasa anda tidak mampu, better anda mohon menjadi Pembantu Tadbir.. Gaji lebih kurang je dengan jururawat. Selalu pergi outstation, seronok ape... jangan membahayakan nyawa orang lain dengan sikap anda yang tidak serupa manusia.



Kepada yang berkenaan, saya harapkan satu, semoga ada kesedaran pada suatu hari nanti. Jangan lupa, dunia ni bulat, bukannya segitiga atau segiempat. Ada masa anda akan merasa juga, saat itu anda jangan cuba menyalahkan orang lain, ingat apa yang anda telah lakukan. Kerjaya anda, membawa pahala yang sangat besar, namun beban dosa sentiasa menunggu jika niat anda tersasar, sabar anda terlantar.

Kepada yang teraniaya, maaf kupohonkan sebagai wakil rakan setugas dari bidang perawatan. Semoga anda diluar sana menjaga kesihatan dengan baik. Hargai masa sihat anda sebelum sakit. Maafkan kami, kerana kami jua manusia biasa yang selalunya silap dalam berperilaku dan berkata kata.

Sekian..

Salam sayang dari insan kejauhan




4 Responses to "Bila Jururawat menjadi pembunuh"
manito said...

Salute...menjiwai bidang kerjaya


January 9, 2012 at 1:56 PM
Anonymous said...

Saya nak tanya, bab tali yang berwarna yang nurse-2 pakai, sstengah ada biru, ada jingga, ada ungu...

Utk apa tali tu ?


( soalan maut )


September 6, 2013 at 11:47 AM
kotak kosong said...

Wasalam.. Setahun lebih baru nak reply ye.. Ntah hidup ke tidak sang penulis ni.. Ade.. Menulis di www.chemisi.blogspot.com ok.. Saya punye kaler ungu merujuk kepada Jururawat masyarakat.. Atau dulunya Bidan.. Yang kaler biru adalah jururawat terlatih atau staff nurse.. Yang kaler jingga, jururawat gigi


November 24, 2014 at 5:40 AM
Unknown said...

2015-7-10 xiaozhengm
pandora rings
nike blazer
michael kors handbag
soccer shoes
abercrombie outlet
ed hardy
cheap soccer shoes
nike blazer low
nike tn pas cher
louboutin
longchamp outlet
christian louboutin
soccer jerseys wholesale
mont blanc pens
longchamp handbags
kate spade outlet
gucci outlet
michael kors outlet online
oakley sunglasses
louis vuitton
michael kors
oakley sunglasses discount
nike air force
chaussure louboutin
replica watches cheap
true religion jeans
oakley sunglasses
michael kors outlet
gucci uk
oakley sunglasses wholesale
chanel handbags
pandora jewelry
coach factory outlet
polo ralph lauren
coach outlet store online
cheap beats
ray ban wayfarer
kate spade handbags
cheap true religion jeans
michael kors outlet


July 10, 2015 at 11:39 AM
Comment with our Yahoo! Smiley :
  • :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

    Post a Comment

     

    Sharing Is Caring

    Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors