Kata bukan sekadar kata kata


P/s : Diketahui buah melalui tampuknya, dikenal manusia melalui bahasanya

Salam sejahtera.

Sekadar berkongsi pengalaman selain dari merapu tak tentu hala, (itu biasa). Kata kata, lain tempat lain bahasanya, Contohnya, di Kelantan - Abe saye gewe abe, Negeri Sembilan, eden sayang kekasih den, Sarawak, kamek sayang gerek kamek, itu baru tiga, Tamil? Mandrin? Jawa? Bajau? Kadazan? Ok.. kita bukan nak cerita tentang bahasa yang berbeza. Disebabkan aku duduk di Semenanjung, maka secara rasminya aku menggunakan bahasa KL. Yeala, asal ko, takde, x caye ke? Hehehe.. dan yang seangkatan dengannya.. Dijadikan cerita, aku ada seorang kawan, budak Johor. Perbualannya begini.

“Kak.. akak pakai foundation ape eh?”

Aku pun dengan jujurnya menjawap “ Silkygirl. Asal?”

Dia jawap balik.. “Manalah sue tau asal mana kak” Aduh, aku tepuk dahi. Padahal aku ingin memaksudkan “Silkygirl. Kenapa?” atau ayat panjangnya apasal.Dengan jawapan yang serba jujur itu membuat aku sering tergelak sorang sorang bila teringat pada dia.

Satu lagi kisah, di mana aku keluar merayap dengan budak serumah di sekitar Bandar Seremban pada Mac 2011. Kami berpecah kepada dua kumpulan (kami ada lima orang) 2 orang pergi solat, aku dan 2 orang lagi menunggu di terminal bas, tak tahan menunggu, 2 orang rakan tadi berlalu meninggalkan aku keseorangan, dan tidak lama selepas itu, teman yang solat tadi balik dan bertanya mana lagi kawan yang lain. Aku menjawap “Mana tau”. Dorang diam, dan bermula dari situ dorang terus buat tak layan bila bersama aku, sehingga menyebabkan timbul perselisihan faham beberapa bulan selepas itu. Bila ditanya face to face, baru lah mereka mengaku bahawa mereka terasa hati dengan kata kata aku “mana tau” itu yang pada mereka aku seolah olah bertanya kepada mereka, mana mereka mendapat tahu bahawa dua orang rakan tadi tidak bersama dengan aku sedangkan salah seorang rakan telah sms mereka menyatakan bahawa mereka pergi ke toilet. Padahal, aku memaksudkan “mana tau” itu sebenarnya aku “tak tahu”. Sekali lagi aku tepuk dahi. Dan aku malas nak memanjangkan perkara tanpa menjelaskan perkara yang sebenarnya. Untuk pengetahuan, keempat empat mereka bukan berasal dari Selangor.

Jalan mudah, aku mula mengurung diri dalam bilik, sebaik saja tamat kelas, aku masuk bilik dan menghadap laptop. Bermain game, atau aku habiskan masa aku dengan tidur. Aku tidak mahu rapat dengan mana mana perempuan lagi. Menakutkan, sebabnya mereka boleh menuturkan apa saja tanpa memikirkan perasaan orang lain, tapi bila orang lain melakukan hal yang sama, mereka akan melenting. Itu membuatkan aku semakin fobia. Biarlah aku tetap sendiri. Muehehehe.








11 Responses to "Kata bukan sekadar kata kata"
xiaodai said...

daigege15.0606
ray ban sunglasses
fitflops outlet
tory burch outlet online
kate spade outlet
gucci outlet online
coach outlet
michael kors handbags
coach factory outlet
air max 90
cheap oakley sunglasses
gucci outlet
coach outlet online
tory burch handbags
polo ralph lauren
oakley sunglasses
kate spade bags
true religion
chanel bags
ray ban sunglasses
michael kors outlet online
michael kors bags
pandora charms
ray ban sunglasses
ray bans
true religion jeans
christian louboutin outlet
abercrombie outlet
prada outlet
toms shoes
ray ban glasses


June 6, 2015 at 9:14 AM
xiaodai said...

daigege15.0606
ray ban sunglasses
fitflops outlet
tory burch outlet online
kate spade outlet
gucci outlet online
coach outlet
michael kors handbags
coach factory outlet
air max 90
cheap oakley sunglasses
gucci outlet
coach outlet online
tory burch handbags
polo ralph lauren
oakley sunglasses
kate spade bags
true religion
chanel bags
ray ban sunglasses
michael kors outlet online
michael kors bags
pandora charms
ray ban sunglasses
ray bans
true religion jeans
christian louboutin outlet
abercrombie outlet
prada outlet
toms shoes
ray ban glasses


June 6, 2015 at 9:19 AM
ninest123 Ninest said...

ninest123 12.30
prada handbags, tory burch outlet, louis vuitton, polo ralph lauren outlet, louboutin outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton outlet, louis vuitton, louis vuitton outlet, longchamp outlet, replica watches, christian louboutin outlet, louboutin shoes, jordan shoes, longchamp outlet, polo ralph lauren outlet, replica watches, michael kors outlet, ray ban sunglasses, louis vuitton, michael kors outlet, nike free, michael kors outlet, burberry, longchamp, cheap oakley sunglasses, gucci outlet, ugg boots, michael kors outlet, michael kors, ugg boots, oakley sunglasses, ray ban sunglasses, nike air max, ugg boots, uggs on sale, tiffany and co, michael kors outlet, oakley sunglasses, prada outlet, tiffany jewelry, burberry outlet online, oakley sunglasses, ugg boots, nike air max, nike outlet, louboutin, chanel handbags, oakley sunglasses


December 30, 2015 at 12:00 PM
ninest123 Ninest said...

north face, nike roshe, vans pas cher, replica handbags, air force, timberland, lululemon, sac longchamp, ralph lauren pas cher, vanessa bruno, hollister pas cher, true religion jeans, air jordan pas cher, true religion jeans, nike huarache, hermes, true religion outlet, hollister, michael kors, nike air max, michael kors, nike blazer, michael kors, ralph lauren uk, longchamp pas cher, hogan, lacoste pas cher, true religion jeans, nike trainers, mulberry, michael kors, nike free, oakley pas cher, louboutin pas cher, longchamp, north face, nike roshe run, coach outlet, new balance pas cher, ray ban uk, ray ban pas cher, abercrombie and fitch, tn pas cher, nike air max, sac guess, nike air max, air max, burberry, converse pas cher, nike free run uk, coach purses


December 30, 2015 at 12:01 PM
ninest123 Ninest said...

louboutin, reebok shoes, s5 cases, valentino shoes, iphone 5s cases, herve leger, gucci, beats by dre, ralph lauren, instyler, vans shoes, new balance, wedding dresses, north face outlet, nike roshe, hollister, nike air max, mac cosmetics, ray ban, abercrombie and fitch, ferragamo shoes, nike air max, p90x workout, jimmy choo shoes, insanity workout, ghd, lululemon, mont blanc, converse, asics running shoes, nfl jerseys, iphone 6s cases, birkin bag, bottega veneta, iphone 6 plus cases, baseball bats, vans, soccer shoes, north face outlet, iphone 6 cases, celine handbags, hollister, soccer jerseys, oakley, iphone cases, giuseppe zanotti, chi flat iron, timberland boots, mcm handbags, ipad cases, babyliss, iphone 6s plus cases


December 30, 2015 at 12:30 PM
ninest123 Ninest said...

links of london, moncler, ugg pas cher, sac louis vuitton pas cher, moncler, louis vuitton, bottes ugg, canada goose, moncler, pandora charms, marc jacobs, canada goose, supra shoes, karen millen, canada goose outlet, barbour, doke gabbana outlet, montre pas cher, canada goose, pandora jewelry, hollister, pandora charms, ugg,uggs,uggs canada, canada goose uk, louis vuitton, moncler, coach outlet, pandora jewelry, doudoune canada goose, juicy couture outlet, thomas sabo, ugg boots uk, barbour jackets, louis vuitton, moncler, toms shoes, ugg,ugg australia,ugg italia, replica watches, swarovski, moncler outlet, canada goose, swarovski crystal, lancel, moncler, wedding dresses, juicy couture outlet, louis vuitton, canada goose outlet, moncler, converse outlet
ninest123 12.30


December 30, 2015 at 12:32 PM
Paweł Nwrot said...

forina pure


November 27, 2016 at 6:42 PM
soma taha said...

I will be returning to your website for more soon
https://decor-ksa.com/
https://3kary.com/property-status/palaces-for-rent/
https://3kary.com/property-status/shops-for-sale/
https://3kary.com/property-type/palaces/


December 30, 2016 at 4:00 PM
شركة قمة الدقة said...

شركة كشف تسربات المياه بالخبر
شركة تنظيف بالقطيف


July 5, 2017 at 6:02 PM
roba gad said...

http://www.prokr.net/2016/09/villas-cleaning-companies-4.html
http://www.prokr.net/2016/09/villas-cleaning-companies-3.html
http://www.prokr.net/2016/09/villas-cleaning-companies-2.html
http://www.prokr.net/2016/09/villas-cleaning-companies.html


September 1, 2017 at 12:54 AM
rehabgad1 said...

Good write-up. I definitely love this site. Keep it up
https://prokr123.yolasite.com/
http://rehabgad.skyrock.com/
https://prokr123.weebly.com/
http://bankelmalomat.com/
https://www.prokr.net/ksa/jeddah-water-leaks-detection-isolate-companies/


July 1, 2018 at 5:50 AM
Comment with our Yahoo! Smiley :
  • :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

    Post a Comment

     

    Sharing Is Caring

    Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors