Maafkan aku ibu


Alangkah sebaknya jiwa bila aku seorang anak yang tidak mampu mengesat air mata mu dikala dirimu bersedih. Meruntunnya jiwa untuk kembali ke tanah air semata mata untuk melihat wajah tuamu. Menenangkan hatimu walau seketika, memujuk laranya jiwamu di atas sengketa yang tidak pernah dirimu pinta. Ibu, aku anakmu yang lemah tidak berdaya, aku tidak mampu menyokong mu dikala dirimu lemah rebah tidak bermaya. Maafkan aku ibu. Semampu yang boleh aku cuba mencari jalan untuk menjenguk dirimu disana, tidak sanggup lagi aku mendengar dirimu dicaci dan dihina sebegitu rupa. Yang salah itu aku, yang jahat itu juga aku, kenapa mereka tega untuk terus menghukum mu.

Ibu yang tersayang,

Hanya disini saja tempat aku meluahkan rasa, tempat yang tiada siapa kenal diriku mahupun dirimu. Tiada siapa yang faham betapa hancurnya hati aku dikala ini diatas kedaifan diri. Sungguh tidak aku sangka, seorang saudara yang aku harapkan untuk menjaga dikala ibu kesusahan disaat aku dikejauhan, rupanya itulah racun yang memamah usia tuamu. Maafkan aku ibu. Maafkan aku kerana tidak berdaya mempertahankan kamu, maafkan aku kerana terlalu jauh darimu, maafkan aku kerana menjadi anak yang jahat, yang orang lain hina ke mana saja. Maafkan ketidakberdayaan aku ibu.

Ibu yang dikasihi,

Aku hanya mampu menahan pahitnya bila dirimu bercerita tentang betapa susahnya hidupmu di sana. Aku hanya mampu mendengar bila dirimu berkata bekalan makanan mu terputus sejak beberapa hari sehingga dirimu terpaksa berhutang dengan orang lain. Yang mana, hutang itu dicanang ke seluruh pelusuk alam. Aku faham betapa malu nya dirimu berhadapan dengan keadaan sebegitu. Kenapa tidak ibu minta saja kepada ku? Mungkin aku tidak mampu untuk memberi belanja yang secukupnya kepada ibu, tapi biarlah aku yang menahan derita dari aku mendengar segala cerita yang menyebakkan dada itu. Maafkan aku ibu.

Ibu yang tersayang,

Janganlah lagi sibuk dengan urusan orang lain. Biarlah mereka dengan dunia mereka. Aku tidak sanggup untuk mendengar deritamu tanpa aku mampu menghulurkan walau sebelah tangan. Ibu, aku baru saja melihat harga tiket flight. Maafkan aku ibu, aku tengah mencari wang untuk aku menjengukmu walau seketika. Aku tidak tahu pada siapa harus aku minta tolong. Tapi, aku akan berusaha. Ibu, aku telah pun berjanji, disetiap helaian muka surat nota dan buku yang aku selak, adalah segenggam sijil yang akan aku bawa pulang untukmu. Setahun 10 bulan lagi, bersabarlah ibu. Setiap tangan yang melakukan kerja ini, aku iringkan dengan niat, pertolongan yang aku hulurkan kepada orang orang disini, semoga Allah sampaikannya kepadamu. Dan bila dirimu dalam kesusahan, semoga Allah menghadirkan insan lain untuk menolongmu sebagai ganti diriku yang dikejauhan. Maafkan aku ibu.

Ibu yang dirindui,

Maafkan aku jika suatu ketika dahulu aku mengeluh kerana tidak pernah merasa kasih sayang mu. Disaat dirimu keluar siang dan malam, mencari rezeki, aku keseorangan bertemankan nenek tanpa merasa kasih sayang seorang ibu, aku hanya mampu melihat apabila orang lain dihantar ke sekolah oleh ibu mereka, dan aku cemburu. Tapi ibu, semua itu menjadikan aku berdikari, menjadikan aku biasa hidup sendiri. Cuma sayangnya, aku meletakkan kepercayaan pada orang yang salah. Kepercayaan yang menyebabkan aku terlantar di dunia orang tanpa dapat membantumu disaat dirimu kesusahan. Maafkan aku ibu.

Ibu...

Aku tidak pernah menyatakannya didepanmu... tapi disini, aku ingin dirimu tahu, bahawa aku, Ceceliana Wann Jais @ Wann Nur Aliana Abdullah, sangat bangga dan berterima kasih kerana masih mempunyai seorang ibu sepertimu. Tidak mengapa jika aku dihina sedemikian rupa. Allah itu maha Adil ibu, suatu masa, mereka akan tahu betapa doa doa orang teraniaya ini sangat mudah diperkenankan.

Untuk kesekian kali, maafkan aku kerana gagal menjadi anakmu yang mampu untuk menyokongmu.


3 Responses to "Maafkan aku ibu"
Unknown said...

2015629dongdong
coach outlet store online
burberry outlet online
cheap jerseys
air max 2015
coach outlet
jordan 11 gamma blue
burberry sale
michael kors outlet
ray ban outlet
oakley sunglasses wholesale
louis vuitton
michael kors outlet online sale
ray bans
cheap air max
louis vuitton
abercrombie
www.louisvuitton.com
celine outlet
black timberland boots
polo ralph lauren
coach canada outlet
tory burch outlet
louboutin
hollister
ralph lauren
fitflops sale clearance
christian louboutin
ray ban glasses
chanel handbags
soccer jerseys
celine outlet
coach factory outlet
coach outlet
cheap lululemon
celine
louis vuitton handbags
cheap ray bans
sac longchamp pas cher
christian louboutin


June 29, 2015 at 4:38 PM
Unknown said...

2015-7-10 xiaozhengm
ralph lauren outlet
pandora jewelry
true religion outlet
ray ban glasses
air max 90
oakley store
true religion outlet
sac longchamp
gucci outlet online
longchamp pas cher
gucci outlet
snabacks wholesale
michael kors handbags
jordan pas cher
cheap jerseys
coach outlet online
ray ban uk
kate spade
burberry handbags
coach outlet
coach outlet online
pandora outlet
kate spade bags
fitflops outlet
michael kors handbags
true religion jeans
oakley sunglasses outlet
true religion sale
burberry sale
true religion
toms shoes
michael kors uk
rolex watches
kate spade handbags
air jordan
cheap oakley sunglasses
burberry scarf
michael kors bag
pandora charms
jordan homme


July 10, 2015 at 11:37 AM
عمرو said...

I definitely love this site


https://decor-ksa.com/villas-homes-window/
https://decor-ksa.com/windows-iron/


October 22, 2016 at 3:20 PM
Comment with our Yahoo! Smiley :
  • :)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

    Post a Comment

     

    Sharing Is Caring

    Return to top of page Copyright © 2010 | Flash News Converted into Blogger Template by HackTutors